سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

یکی از دانشجویان خوب تحت راهنمایی بنده به نام آقای وحید میرحسینی در مهرماه از پایان نامه خود تحت عنوان "طراحی دستیار هوشمند آموزشی مبتنی بر عامل و بررسی اثربخشی آن  در پرتال های یادگیری الکترونیکی" به نمره عالی دفاع نمود. در این کار برای اولین بار در کشور یک عامل هوشمند در حوزه یادیگری الکترونیکی طراحی، پیاده سازی و مورد ارزیابی قرار گرفت، در ذیل چکیده این تحقیق ارائه می گردد.

مقدمه: امروزه پرتال های آموزشی زیادی بوسیله سازمان ها برای ترویج آموزش الکترونیکی بر روی وب راه اندازی می شوند. به منظور ارتقا کیفیت در این سیستم ها استفاده از عامل هوشمند برای پوشش محدودیت هایی نظیر فقدان روابط رو دررو و حجم بالای اطلاعات، ضروری مینماید. پس از شناسایی دو رویکرد اصلی این حوزه که استفاده زیربنایی از عامل های هوشمند در طراحی سیستم ها و تمرکز بر طراحی عامل های انسان گونه، می باشند، در این پژوهش با تمرکز بر رویکرد دوم، به ساده ترین روش نوعی عامل هوشمند به عنوان دستیار آموزشی به منظور پاسخ گویی به سوالات متداول دانشجویان طراحی و در دسترس ایشان قرار گرفت و سپس اثر بخشی آن ارزیابی گردید. در انتهای این تحقیق، به عنوان ارزش افزوده مجموعه پیشنهادهای کاربردی برای توسعه عامل های هوشمند به عنوان دستیار آموزشی به دانشگاه های الکترونیکی و مجازی ارائه گردیده است.

موادوروش‌ها: از آنجایی که این تحقیق در دو مرحله تولید نمونه ای از عامل هوشمند و پس از آن ارزیابی استفاده از آن در موسسه مهرالبرز انجام شده است لذا روش تحقیق در مرحله اول از نوع آزمایشی و نمونه سازی و در مرحله دوم از نوع توصیفی و کاربردی بوده و از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS 21    انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان موسسه مهرالبرز تهران بوده و همه بعنوان نمونه انتخاب شده اند. پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق برای آزمون فرض های تحقیق استفاده شده و پایایی آن با استفاده از ضریب الفای کرونباخ 85/0 به دست آمد.

نتیجه گیری:با بررسی نتایج حاصل از تعامل 31 دانشجو با عامل طراحی شده از طریق سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی موسسه مهر البرز، و بر مبنای مدل مفهومی اثربخشی آموزش الکترونیکی، متغیرهای آسانی استفاده، رضایت کاربر و مفید بودن به ترتیب نمراتی معادل 55، 58 و 57 درصد کسب کردند که نشان دهنده اثربخشی کلان این عامل در سطح متوسط میباشد.

 


Designing an Agent-Base Intelligent Teacher Assistant and Evaluate Efficiency"s in E-learning Portals 

 




موضوع مطلب :



وبلاگ شخصی
دکتر سعید روحانی
نظرات، نگاره ها و محتوی علمی
درباره وبلاگ

دکتری مهندسی سیستم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 116077